윤태준 Taejun, Yun

 디지털 아트 · 포토그래피 · 파인아트 

북두칠낙, 타블로이드 판형 작업물
2015.12.17 | 포토그래피 · 파인아트
  • 북두칠낙

    2015~

    Yun Taejun

    윤태준

    아티스트 스테이트먼트

      사진은 시간의 한 단면을 포착하여 정지해 있는 장면으로 만들어낸다. 사진으로 포착된 순간은 있는 그대로 사실을 내포하며, 명징한 증거로서 통용된다. 또한 이전에 존재하지 않던 이야기를 만들어 내거나 평범한 사실을 특별하게 만들기도 한다. 사진 속의 대상은 본래의 역할을 초월하여 증거로서의 객관성을 가지게 된다. 하지만 증거로 이용되는 사진이 원래의 맥락을 벗어나는 순간 다양한 해석의 여지가 생기기 때문에 객관성을 잃게된다. 사진은 하나의 오브젝트로 변형되며 소유가능하고 가치평가가 가능한 대상으로 통용된다. 또한 프린트된 사진은 특정한 목적에 의하여 쉽게 변형되고 사용될 수 있다. 작업의 기초가 되는 모든 사실적인 증거들은 특정한 역사적 층위에서 찾은 것이다. 대부분의 증거들은 이미 사실로서 확인된 것들이다. 사실적인 증거위에 덧 씌워진 신화적 상상력을 사실 혹은 거짓이라고 규정하기는 힘들다. 하지만 신화적 이야기는 사진-증거로서 사용될때 사실로서 받아들여지게 된다. 사실을 바탕으로 허구를 만들고, 허구를 바탕으로 한 새로운 이야기를 만들어낸다. 다양한 기억과 시간의 흔적들을 특정한 맥락속에 끼워 맞춘다. 현재를 살고 있는 우리의 관념과 개인을 둘러싼 모든 시간의 역사에 대해 질문을 던진다.

    Artist statement

    Photography captures one moment of time and make it into a still scene. The moment in a photo bears truth as it is, and is understood as a clear evidence. It also makes up stories that did not exist before, and makes ordinary things into something special. Objects in photos go beyond the original role and attain objectivity as evidence. However, the evidential photo loses objectivity the moment when it goes off the context since it obtains rooms for various interpretations. Photo becomes an object and it therefore can be possessed and evaluated. Also, printed photo can be easily used and modified. Every evidence based on this work is from history. Most of them are already recognized as truth. Mythical imagination based on evidence cannot be defined as truth or falsehood but mythical story can be accepted as truth when it is backed up by evidential photos. I make falsehood from something true, and make a new story from falsehood. I put memory and traces of time in specific contexts. Also, I question the notions of people living in the present and the history of time surrounding individuals.

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